Efter de mötet med Oraklet i spindelgrottan, beslutar sig Jasur och hans modiga följeslagare att bege sig norrut mot det forntida magikertornet Trolletinn. Där möter de Trollhäxan Harga, vars hem plågas av skränande harpyor på tornets tak. Genom taktik och tapperhet lyckas våra hjältar driva bort dessa vingade bestar och vinna Hargas tillfälliga förtroende.
Med Hargas vägledning når de tornets dunkla källare, där en hemlighetsfull port döljer sig. Trots att Harga har nyckeln, väntar ett svek bakom dörren: ett rum fyllt av dödliga fällor och kusliga levande skelett. Efter en intensiv kamp upptäcker gruppen den andra delen av den gåtfulla statyetten.
Efter en återhämtning i Utkante, där gruppen rustar upp sig med ny utrustning och proviant, vänder de sina steg mot Bothilds Bryt. I denna övergivna gruva har svartalfer byggt sitt läger. Trots Maskes löften om att navigera dem förbi alferna, bryter en våldsam konflikt ut. I tumultet förvandlar Jasur olyckligtvis sig själv till en get, och den striden slutar med att Maske, upprörd och besviken, överger gruppen.
Djupare in i gruvan, där mörka vatten döljer okända faror, möter de Orchhövdingen Maladuk. Ett hastigt anfall tvingar Maladuk till flykt, och gruppen drar sig tillbaka för att Jasur ska kunna återfå sin mänskliga skepnad.
När de återvänder, finner de gruvan övergiven. Spöklika viskningar leder dem till Bothilds ande, som vandrar i de översvämmade gångarna. Hon varnar dem för den fruktade ”Vita Döden”, en best som simmar i gruvans mörka vatten, och ger dem ledtrådar för att nå hennes gravkammare. Efter en desperat och blodig kamp med denna skräckinjagande varelse, lyckas de tränga sig in i Bothilds grav och finner den tredje delen av statyetten.
Våra hjältar återvänder ännu en gång till Utkante, där rykten om skatter i ruinerna av magikern Katos övergivna torn lockar dem österut. Detta torn, som stått öde i över 700 år, döljer kanske den sista biten av deras gåtfulla pussel.