En grupp Kvurerkrigare, urbefolkning i Majura, under ledning av Shamanen Uxu och köpmannen Umma, har i hemlighet övervakat templet sedan Shaguliternas överfall. Kvurerna är anhängare av Kmorda, och när de ser att äventyrarna befriat deras heliga plats, rusar de fram för att möta dem. Trots språkbarriären lyckas Sefina förstå deras entusiasm och tacksamhet, och de bjuder in äventyrarna till deras by. Men med det nyfunna artefaktet, Ezers huvud, i deras ägo, tackar äventyrarna för inbjudan, men föreslår att de istället kan komma på besök vid ett senare tillfälle.
Istället för att ta upp Kvurernas inbjudan, beslutar äventyrarna att följa Periima tillbaka till Arnhem. Färden går utan incidenter, men vid ankomsten till civilisationen korsar deras väg med en patrull soldater. Enligt Arnhems lag har fogden rätt att beslagta en del av alla rikedomar som hittas, men Kerran och Brundon är snabba med att gömma undan sina värdesaker innan soldaterna hinner fram. Sefina försöker charma soldaterna och distrahera dem från deras sökande. Det visar sig att soldaterna letar efter kollegor som försvunnit under mystiska omständigheter de senaste veckorna. När de inte hittar något av värde bland äventyrarna, rör de sig snabbt vidare.
När de återvänder till Arnhem får de en generös belöning av Periima, en påse fylld med guldmynt, som tack för deras hjälp. Sedan tar de sig tillbaka till värdshuset ”Junkur Hildurs” för att planera sitt nästa drag. Mysterier staplas på varandra: människor som försvinner, en drake som tagit sin tillflykt i en kvicksilvergruva, Kvurer som vill fira deras seger, och ett järntorn i norr som tros dölja en sekt av Shaguliter. Alternativen är många och planer smids långt in på kvällen.
Just som kvällen når sitt slut, svänger dörren till värdshuset upp och en groteskt ful rese (ett halvtroll) kliver in, och hans blick fastnar på Sefina.